הישג חסר תקדים ללשכת יועצי המס בהובלת המאבק ובמשא ומתן בנושא הדיווח המקוון לעסקים הקטנים
חברים יקרים,
מאז יום שלישי, בו הצביעה וועדת הכספים של הכנסת על התיקון לחוק, שקבע, שהחל משנת 2014, יצטרכו כל העסקים בעלי מחזור של 1.5 מיליון ₪ כולל מע"מ ומעלה, יחידים וחברות, לדווח דיווח מפורט מקוון, נכנסנו למצב של מאבק חסר תקדים ברוע הגזירה, על ידי פעילות של 18 שעות ביממה ועד השעות הקטנות של הלילה, וכולל בסוף השבוע בשיחות עם חברי כנסת, בכירי האוצר, מנהל רשות המיסים, הלשכות המקצועיות וכל הגופים המעורבים.
בתחילה היה לי חשוב לאחד את כל הלשכות למאבק, ולהקים מטה מאבק שיכלול את כל ארגוני העצמאיים כמו הרופאים, הרוקחים, המהנדסים, המוסכים וכדומה, ולכן מייד בתום הישיבה בכנסת פניתי לנשיא לשכת רו"ח ולנשיא לשכת עוה"ד וכן לנשיא לה"ב וביקשתי שנשתף יחד פעולה. יצאנו יחד לתקשורת ואף ביקשתי שכל לשכה תנחה את חבריה לפנות אל חברי הכנסת, שלא להצביע בעד החוק בקריאה שנייה ושלישית – כפי שביקשתי מכם ומלקוחותיכם.
נשיא לה"ב הסכים בשמחה לכנס את כל ארגוני העצמאיים במטרה להקים את חמ"ל מטה המאבק, כאשר במקביל חתמתי יחד עם כל נשיאי וראשי הלשכות על מכתב התפטרות מהוועדה לצמצום הבירוקרטיה לעסקים קטנים של רשות המיסים. לא ראינו טעם להמשיך ולהשתתף בדיוני ועדה שמצהירה על כוונתה להקטין את הבירוקרטיה, בזמן שרשות המיסים מובילה חקיקה, שמביאה לאסון והכבדה בירוקרטית לעסקים, כולל הכנת הודעה לתקשורת בדבר ההתפטרות והנתק בין הלשכות לבין רשות המיסים.
עדכנתי את ראש המטה של שר האוצר יאיר לפיד במאבק הצפוי, ובעקבות כך, פנה אלי סגן שר האוצר מיקי לוי, שתמיד פתוח לשמוע את הלשכה ומנסה להגיע איתנו להבנות. הבהרתי לו את המשמעויות הקשות של החקיקה המדוברת, והחלנו הליך של משא ומתן על הדברים. בתוך כך התחלתי לדבר עם מנהל רשות המיסים משה אשר, שניסה לפתור את המשבר. המשכתי לעדכן את ראשי הלשכות האחרות בדברים באופן שוטף. לאחר שהגעתי עם משה אשר להבנות, קיבלתי את הסכמת הלשכות האחרות אליהן גם. שוחחתי שוב עם סגן שר האוצר שתמך בהבנות גם.
למרות שהתיקון לחוק עבר בועדת הכספים למורת רוחנו ולמרות התנגדותנו העזה בוועדה, הצלחנו לאחר משא ומתן מורכב, ולאחר שהצד השני הבין את גודל ואת היקף ההתנגדות והמאבק שעמדנו לקיים, להביא להישג חסר תקדים: ציבור היחידים העצמאיים יצאו לגמרי מהחוק. במקום מחזור של 1.5 מיליון ₪ כולל מע"מ ב- 2014, יהיה המחזור 2 מיליון ₪ לחברות בלבד כאמור, ואילו ב 2015 המחזור יהיה 1.5 מיליון של חברות ויחידים מתנדבי כפולה בלבד. לא יהיו יותר תיקונים לחוק הקיים מתחת למיליון וחצי. חוק חדש יהיה ניתן לחוקק רק החל משנת 2018. תהיה רביזיה מרחיקת לכת בכל נושא העיצומים הכספיים.
היום תתקיים ישיבה של הוועדה לצמצום הבירוקרטיה בנוכחות כל בכירי רשות המיסים ונציגי כל הלשכות המקצועיות (רו"ח, עוה"ד אנחנו ולה"ב), בהם יסוכמו בכתב ההבנות אליהן הגעתי עם מנהל רשות המיסים, ותצא הודעה מסודרת לתקשורת.
בדרישה ובעצת לשכת רו"ח ביקשתי מסגן השר דרישות נוספות, שטרם קיבלנו עליהם תשובות סופית, ונפרסם את הדברים במידה ויתקבלו.
ימים ולילות של עבודה נשאו פרי, ואני רוצה להודות ליוע"מ מנחם קירשבלום ויצחק בקר מהלשכה, שעמדו לצידי במאבק זה, ולנשיא לשכת רו"ח דוד גולדברג, לעו"ד זיו שרון מלשכת עוה"ד ולנשיא לה"ב אהוד רצבי, שיחד, יד ביד ובנחישות, הצלחנו להביא לשינוי משמעותי בחוק זה, שהייתה לו השפעה מרחיקת לכת על ציבור המייצגים והעסקים הקטנים.
לשכת יועצי המס שימשה שחקן מרכזי במאבק זה וגילתה מנהיגות שהובילה להקטנת הנזק של החוק המוצע.
שיתוף הפעולה ההדוק בין הלשכות הוכיח את עצמו וימשך לרווחת ציבור המייצגים והעסקים, וכבר ביום שלישי השבוע נהיה בכנסת ונייצג אתכם בנושא החישוב הנפרד.
כמו כן נקבעה לנו ישיבה שנייה עם בכירי האוצר ורשות המיסים בנושא חברות הארנק.
תודה לסגן השר מיקי לוי ולמנהל רשות המסים משה אשר, שבתבונה וברגישות רבה, היו פתוחים לזעקתנו הכנה וניאותו לבצע שינויים בחקיקה, תוך שמירה על האינטרסים של המדינה, כפי שהם רואים אותם לנכון.
כולי תקווה, שהישיבה היום תעבור בשלום, ושההבנות האמורות אכן יקבלו תוקף לרווחת המייצגים והעסקים הקטנים.
 
בברכה,
ירון גינדי
נשיא לשכת יועצי המס
כל הזכויות שמורות ללשכת יועצי מס בישראל
לשכת יועצי מס בישראל - רח' גולדברג 4 תל-אביב 61369, טל' 03-5608980, פקס' 03-5661573