חישוב נפרד - המלצה ליישום בפועל

נתבקשנו ע"י מספר מייצגים להבהיר את עניין היישום בפועל של החישוב הנפרד לבני הזוג העובדים יחד בעסקם המשותף וזאת לאור שינוי החקיקה שאנו היינו שותפים לו לכל אורך הדרך .

שינוי החקיקה מחייב את יועץ המס ליידע את לקוחותיו על יישום זה שכן ייתכנו מקרים בהם לא יתבצע חישוב נפרד כאשר ההגדרות בסעיף החדש לא יעמדו במבחן התוצאה בפועל .

למותר לציין כי עמדה זו הוכנה ע"י ועדת המיסוי, היועץ המשפטי של הלשכה עיין בה , אך יש להתייחס לעמדה זו משום המלצה בלבד ולא פרשנות מיסוי , חוות דעת או ייעוץ משפטי כזה או אחר .

 הסברים

סעיף 66 (ד) המתוקן בלשונו החדש הגדיר את ההגדרות לעיל :

(א) "יגיעתו האישית של כל אחד מבני הזוג נדרשת לייצור ההכנסה ......."

(ב) ".....הכנסה התואמת את תרומתו לייצור ההכנסה .....ועומד ביחס ישיר לתרומתו..... "

 ראשית , הדרך המומלצת ליישום הכנסת בת הזוג בחישוב נפרד הינה הדרך אשר מקובלת גם על המוסד לביטוח לאומי ע"פ הודעתו בחוזר 1397 מיום 17.2.2014 והיא הוצאת תלוש שכר לבת הזוג .

בכדי שנעמוד בסעיף א' להגדרת "נדרשת" , לדעתנו תצהיר חתום תוך פירוט העיסוקים יכול שיענה על ההגדרה לעיל .

לעניין סעיף ב' , לא יתכנו מקרים בהם תלוש השכר של האשה יעמוד על סכום גלובאלי בתקופה מסוימת ויקבל שינויים תנודתיים כלפי מעלה בתקופות שיש רווח מהותי או שינויים תנודתיים כלפי מטה בתקופות עם רווח נמוך , המשמעות של תלוש שכזה הינה שלא יעמוד בהגדרת סעיף ב' משום שהכנסתה לא מושפעת מהיחס הישיר של עבודתה אלא מהרווח של העסק , להערכתנו תלוש שכר שכזה יעמוד בסימן שאלה ולא יעבור את המבחנים לקבלת החישוב הנפרד. אשר על כן, מומלץ לבצע תלושי שכר לאשה ע"פ הקריטריונים להלן :

• לערוך הסכם עבודה מסודר ככל העובדים תוך כל ההטבות הסוציאליות המגיעות

• תלוש השכר יהיה על בסיס שעתי, יומי או חודשי סביר

• לשמור נייר עבודה של דוח שעות בהתאם אליו נערך תלוש השכר ומומלץ כי בדוח שעות זה תהיה שורת הערות ובה    יירשמו באופן כללי פירוט העיסוק שביצע בכל יום .

• לבצע שעון ניצול חופשה מחלה וכיוצ'

  לנוחותכם, רצ"ב :

(א) תצהיר לנישום

(ב) הסכם עבודה אישי

  

בכבוד רב, 

אייל אלון יועץ מס 

סגן הנשיא ויו"ר ועדת מיסוי 

כל הזכויות שמורות ללשכת יועצי מס בישראל
לשכת יועצי מס בישראל - רח' גולדברג 4 תל-אביב 61369, טל' 03-5608980, פקס' 03-5661573